Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

2. října 2011

Popelka


Sergej Prokofjev: Popelka
balet Národního Divadla
10.září 2011

Jde o jednu z nejlepších inscenací baletu pražského Národního divadla v posledních letech. Představení je úchvatné  a v podstatě nemá slabé místo.

Autorem choreografe i režisérem je Jean - Christophe Maillot, který působí jako choreograf a ředitel slavného Les Ballets de Monte-Carlo. Teprve, když jsem si doma četl program, jsem si uvědomil, že jsem francouzský soubor viděl hostovat v Praze s Romeem a Julií.  Tenkrát se mi jejich pojetí moc nelíbilo. Tahle Popelka je jiné kafe.
I ostatní tvůrci inscenace pocházejí z Francie. Přinesli souboru ND nejen nové pohledy na klasické dílo, ale zdá se, že mu vdechli i novou sílu. Scéna je jednoduchá, moderní a nesmírně působivá - a při tom na sebe zbytečně neupozorňuje a na druhé straně neruší. Kostýmy jsou trochu nezvyklé - například všechny ženy kromě Popelky mají na hlavě něco stylizovaného, co rozhodně ani nepřipomíná vlasy nebo účes (mě se vybavovali různí brouci z Ferdy mravence) - ale jsou působivé a svoji "provokativností" přispívají k celkovému dojmu. Velkou zásluhu na úspěchu inscenace má jistě i to, že se tančí na živou a nikoli reprodukovanou hudbu, jak je (bohužel) v ND zvykem.

Všichni tanečníci tančili s očididnou chutí a byli doopravdy výborní. Především to potěšilo u sboru, u něj není taková kvalita vždy vidět. Já jsem měl štěstí na obsazení (i když alternace jsou jistě také dobré). Hlavní roli matky a víly (byla na jevišti většinu času) tančila fantasticky Aya Watanabe. Již jsem si jí všiml mnohokrát - a zdaleka nejen kvůli (u nás) exotického zjevu. Popelku tančila Jade Clayton. Byl to mimořádně působivý výkon. Tančila přirozeně bez baletních manýr, měla krásné a při tom nenačinčané kostýmy, rozpuštěné krásné vlasy - prostě Popelka, jak si ji (nejen) děti představují. Třetí hvězdou představení byl v roli prince Viktor Konvalinka, který se stává velkou oporou souboru. Tančí mimořádně přirozeně a s nebývalým vtipem v každém pohybu. 

Na představení jistě půjdu (nejméně) ještě jednou. Rozhodně to stojí za to. Návštěvu představení doporučuji všem Jistě se bude líbit i těm, kteří si dosud cestu k baletu nenašli.

Štítky: , ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka