Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

8. října 2011

Divadlo Letí - Zpověď masochisty


Roman Sikora: Zpověď masochisty
režie Martina Schlegelová
Divadlo Letí ve studiu Švandova divadla
6.října 2011 


O souboru divadla Letí vím již dlouho, ale nějak jsem se na ně nedostal (upřímně řečeno jsem se tématiky některých inscenací trochu bál). Tentokrát to vyšlo - a stálo to vskutku za to.

Těsně před představením jsem opět měl obavy, aby hra nebyla hlavně o psychologii a praktikách masochistů. Viděl jsem na to téma (dle mého ne moc dobrý) dokumentární film. Z inscenace bylo vidět, že minimálně režisérka ten film viděla taky. Ale autor Roman Sikora využil téma k napsání politické satiry, která vyjadřuje nedobré pocity, které z vývoje společnosti má mnoho lidí. Nechci ale zatěžovat tenhle blog politikou, tak nebudu tady záměr aurora a vyznění hry komentovat. Jeden čas jsem myslel, že se z podobných problémů budu vykecávat v blogu jiném, ale pak jsem se na to vykašlal, když jsem zjistil, že šílenému tempu vymýšlení - to není dobré slovo, vznikají určitě jinak než přemýšlením - šílených nápadů se našim politikům prostě nedá stačit.
I když je hra přísně o dnešku (na jevišti uvidíte i masky Mirka s Petrem - těch z vlády), má přece jen silný "nadčasový" obsah. Hra je koncipována jako zpověď muže s masochistickými sklony, kterému se nedaří nacházet v soukromém životě to, co ho uspokojuje. Až jednou přijde na to, že může dojít vyvrcholení jako podřízený v zaměstnání (nebo chcete-li v životě veřejném). Dosáhne skoro dokonalého štěstí - jenže nakonec se to zvrtne - a je odsouzen být již navždy nespokojený. Nápad je to nosný, který Vás dokáže zaujmout po více než 90 minut, které představení trvá. Autor vytvořil pro hlavní postavu i osobitý styl mluvy (mimo jiné posuny sloves, přídavných jmen a příslovcí až na úplný konec vět). Je to velmi působivé a vtipné. K úspěch inscenace přispěla jistě i režisérka.
Největší dojem na mě však udělaly vynikající herecké výkony. Tomáš Kobr hraje hlavní roli a v podstatě nesleze ze scény. Zaujal mne již vedlejší (němé) roli Mistera Propera v inscenaci Svrbí v Rubínu. Tentokrát si to vynahradil a skoro celou inscenací odmluvil sám. Byl to nezapomenutelný výkon. I všichni tři další herci (Zuzana Onufáková, Richard Fiala a Tomáš jeřábek) byli výborní.

Inscenaci by jste si neměli nechat ujít - je to výborné divadlo. A nepletu-li se bude se reprízovat ještě jednou již v říjnu.

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka