Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

14. června 2008

Občan Havel

rsk

dokumentární film režie Pavel Koutecký a Miroslav Janek

Nechodím rád na filmy v době, kdy se hrají všude a vrcholí reklamní kampaně k nim. Často tak díky dnešnímu (mě se zdá, že přiblblému) systému distribuce o dost dobrých filmů přijdu. Tak jsem v minulosti viděl dva ze svých nejoblíbenějších filmů (Forest Gump a Návrat Idiota) jen šťastnou náhodou víc než dva roky po jejich premiérách.

Málem jsem propásl i vynikající dokument Občan Havel Pavla Kouteckého, který v průběhu mnoha let natáčel v okolí Václava Havla. Po jeho tragické smrti materiál sestříhal do filmového tvaru Miroslav Janek. Pokud máte strach z politické agitky, zapomeňte na to, je to výborný film, který Vás obohatí bez ohledu na to, jak moc se o politiku zajímáte a zda a jakým politickým iluzím zrovna podléháte.

Ještě jednu poznámku. Doporučuji jít na film do kina. Trvá totiž přibližně dvě a půl hodiny a přece jen chce, abyste po tu dobu nebyli vyrušováni.

Když jsem se pustil na pole dokumentárních filmů, chtěl bych především starším z Vás doporučit film dnes už klasický film Karla Vachka Spřízněni volbou, který zachycuje několik týdnů, které předcházely volbě generála Svobody českým prezidentem v roce 1968. Film jsem viděl "ještě čerstvý" někdy na jaře 1968. Byl jsem na něm znovu letos se zhruba o 30 let mladším kolegou. Pro něj už byl (zaplať pánbů) do značné míry nesrozumitelný - už jsem také vyhodil cca 10 kg novin z roků 1968 a 1969, které jsem dlouho schovával.

Dokumentární filmy Karla Vachka jsou vynikající i po letech, mladším bych však doporučil podívat se na některý jiný, který se týká obecnějších problému a ne "jen" politiky v úzkém slova smyslu.

Pokud se nemýlím, jdou některé Vachkovy filmy nyní legálně stáhnout z internetu.

Štítky: ,