Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

8. října 2011

Vynikající balet z Olomouce


Frida
balet Moravského divadla Olomouc
libreto, choreografie a režie" Robert Balogh
Stavovské divadlo, 22.září 2011


Pokud mohu, snažím se sledovat dění v baletu a tanečním divadle. K tomu patří i návštěvy hostujících souborů, kdy otázka zní "buď teď nebo nikdy". Z nějakých takových důvodů jsem navštívil i představení baletního souboru z Olomouce. A prozradím hned pointu glosy, že to bylo mimořádně dobré představení.

Balet je věnován životu mexické surrealistické malířky Fridy Kahlo. O malířce jsem toho věděl málo (to mi ale obecně nevadí - nemám "vyprávěcí" balety moc rád), o souboru vůbec nic. Dost podrobně - byť na dostatečně obecné rovině sleduje představení zajímavý a pohnutý život slavné malířky. Do té míry, že v programu "obsah" baletu je skoro totožný s jejím stručným životopisem. Když si v druhém přečteme, že s ní otřásl samovolný potrat, vidíme to i na scéně, má to tam ale svoji roli, význam i decentní vyjádření.

Představení mělo výbornou úroveň, jeho autorovi Robertu Baloghovi se podařilo vytvořit živé představení, které mělo obdivuhodný spád i hloubku sdělení. Dokonale při tom využil kvalit souboru, kterého je uměleckým vedoucím. Výkon Renáty Mrózkové v titulní roli byl zcela ojedinělý. Role jí zcela sedla a tak její vystoupení patří k tomu nejlepšímu, co jsem na kdy baletním jevišti viděl (konkurence je, určitě jsem viděl za život podstatně více než stovku inscenací, hodně i v podání slavných zahraničních souborů). I ostatní sólisté byli dobří. Co mně však u oblastního souboru (to nemá být výraz podceňování, ale naopak obdivu) obrovsky překvapilo byla mimořádná kvalita sboru - taková se moc často nevidí.

Pražské obecenstvo ukázalo svoji vyspělost tak tím, že bylo skoro vyprodáno, tak tím, že potlesk na konci představení byl skutečně intenzivní a o podstatně delší než je v "běžných" představením obvyklé. Dosud jsem měl důvod jet do Olomouce důvod jen na činohru - působí tam Klára Klepáčková , po které se mi stýská, a Jiří Suchý z Tábora (ještě, že je mohu vidět na Kampě v kabaretu Calembour) - teď abych tam zajel i kvůli baletu.

Jedna z mála věcí, na které můžeme být hrdí, je jak kvalitní divadelní soubory v republice máme.



Štítky:

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka