Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

15. března 2012

Ne všechno se povede - Tři sestry v Dlouhé


A.P.Čechov: Tři sestry
režie: Martin Františák
Divadlo v Dlouhé, 13.března 2012

Ne, že bych z toho měl radost nebo že bych kvůli tomu na něco zanevřel, ale tohle bylo první (asi z 15) nepodařené představení Divadla v Dlouhé, které jsem viděl.

  Tři sestry jsem v minulosti viděl minimálně dvakrát (kromě mnoha citací a "parodií"). První byla kdysi slavná Krejčova inscenaci v Divadle za branou, kterou jsem byl velmi nadšen. Jenže to už je dlouho, takže si o ní zase tolik nepamatuji. Divadlo za branou se svým přístupem natolik lišilo od ostatních souborů té doby, že mu mnoho lidí včetně mne až nekriticky fandilo. Není jisté, že by se mi toto pojetí tolik líbilo ještě dnes. Ale také není ani moc pravděpodobné, že by tvůrci inscenace "po vzkříšení" dnes pojali hru stejně.

 Druhou inscenaci režíroval Martin Huba se studenty KČD DAMU v roce 2011. Tu si pamatuji a dobře a také se mi moc líbila.


Obě inscenace měly společné především to, že režiséři věděli, co chtějí říci.

U inscenace Martina Františáka v Dlouhé nebyl režisérův záměr vůbec zřejmý. První jednání vůbec nedrželo pohromadě a mnoho diváků hru (asi z nedostatku jiných konzistentních výkladů) chápalo jako frašku a po mnoha replikách se snažilo smát, i když tomu situace moc neodpovídala a ani herci si takové reakce nijak nevynucovali. Druhé jednání bylo o něco lepší, byla v něm patrná režisérova snaha opřít se výtvarný dojem. Tomu byl přizpůsoben pohyb herců na scéně i jejich vzájemné interakce.
Druhou vážnou chybou režiséra, která však byla důsledkem té první bylo, že se mu vůbec nepodařilo probudit "ducha souboru", který na diváky tak silně působí v jiných inscenacích. Dokonce se zdálo, že ho musel "uspat".
Herci dělali co mohli, ale inscenaci bez koncepce zachránit asi nešlo. 


Určitě doporučuji návštěvy Divadla v Dlouhé, tohle představení však můžete bez obav vynechat, možná bych Vám to dokonce doporučil. 

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka