Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

4. dubna 2009

M3z
aneb můj malý mariánský zážitek

    Tahle glosa vznikla jako odpočinkový byprodukt připravované glosy o filmu Ivetka a hora, jehož hlavní hrdinkou je mladá žena, které se jako dívce zjevila Panna Maria - jde o jeden z nejsilnějších filmů, které jsem kdy viděl.

    Mám takový zvyk, že čtu skoro všechny vývěsky, které na svých cestách po ulicích potkám. V dolní části Ječné ulice, těsně nad kostelem sv. Ignáce, je vývěska nějakého katolického spolku. Jednoho dne asi před třemi roky tam byla kouzelná vyhláška, která upozorňovala na to, že

"Farnost Neposkvrněného početí Panny Marie pořádá praktické kursy plánovaného rodičovství"

    Bohužel jsem neměl u sebe foťák, tak to nemám zvěčněno. Přečetl jsem si to cestou na přednášku na Karlov a zaujalo mne to natolik, že jsem nedokázal na tuto jedinečnou příležitost studenty při přednášce neupozornit. Tohle moje extempore nemělo - pokud se pamatuji - žádný ohlas. Ale, když jsem šel kolem nástěnky druhý den znovu, už tam vyhláška nebyla. Jsou pro to možná tato vysvětlení:

1. Došlo k tomu nezávisle na mé informaci.

2. Má informace studentům na to měla vliv:

     a. buď moji studenti kursy zcela zaplnili

     b. nebo někdo mé upozornění špatně pochopil
            a vyzval autory, aby to raději stáhli

    I když vím, že je to krajně nepravděpodobné, hrozně by mne potěšilo, kdyby nastala možnost 2.a. . Již to, že je to v principu možné (vzpomeňte na filosofické přednášky o všech možných světech), mne naplňuje uspokojením a obrovským životním optimismem. Mnohé naše představy a touhy nám mohou pomáhat i když nedojdou svého naplnění. A navíc není vůbec nutné zjišťovat zda k onomu naplnění fakticky došlo nebo ne.

    Stopa, kterou vyhláška v mé mysli zanechala, byla tak hluboká, že jsem to vyprávěl i příbuznému, který je velmi angažován v katolické církvi. A jeho reakce mne mě překvapila. Řekl, že tak vyhláška znít nemohla a že mám jako matematik citovat přesně, že tam muselo být "Farnost Neposkvrněného početí Panny Marie ve Strašnicích" . Uznal jsem to, ale večer mi došlo, že kdybych uvěřil, že Panna Maria byla počata ve Strašnicích, tak by mi uvěření v Neposkvrněnost tohoto početí (ať už to znamená cokoli - a není to jednoduché) nečinilo žádné potíže.

Štítky:

Komentáře: 0:

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka