Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

14. června 2009

2 x Jozef Fruček a Linda Kapetanea

Tanec Praha 09

 dvě choreografie Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney 


        UNA - unknown negative activity
            "physical opera"
            Divadlo Archa 11.června  
            soubor Rootlessroot Company


      100 Wounded Tears
            Ponec, 12.června
             soubor DOT 504 


Pokud to šlo, snažil jsem se vždy zajít na některé představení festivalu Tanec Praha.

    Nejvíce se z minulosti vzpomínám na balet Pták (vlastně Vták) Ohnivák, který na hudbu Igora Stravinského nastudoval se Bratislavským studiem tanca tehdy avantgardní choreograf Ján Ďurovčík. Bylo to ještě na Nové Scéně. Je už to dlouho, ale protože mám rád Stravinského hudbu a tohle byl jeden z nejlepších baletů, které jsem na jeho hudbu kdy viděl, hodně si to pamatuji. "Děj" baletu se odehrává na ruské vesnici a všichni tanečníci tančí v holínkách. Prý inscenaci obnovili. Kdyby jste na ní narazili, jděte na to - a dejte mi vědět.

    Byl jsem taky dvakrát v Sazka Aréně. Jednou dokonce také na Stravinském (Svěcení jara), ale dojmy z baletu vždy byly potlačeny negativními dojmy z prostředí (mj. kontroly v rámech jak na letišti) a zdlouhavými (jednou 70 minutové) oficialitami před vlastním uměleckým programem. Tak jsem si řekl, že tohle si letos odpustím.

    A tak jsem uvažoval o zahájení festivalu v Karlínském divadle, ale cena vstupenky přes tisíc korun a výhrůžka pořadatelů, že se tam mohu potkat s celou řadou celebrit (některé byly dokonce jmenované) mě odradily, i když hostující soubor tancující na hudbu George Gershwina byl asi dobrý.

    Nakonec jsem se rozhodl jít na soubor DOT 504, který tvrdí, že je prvním plně profesionálním souborem fyzického divadla v Čechách. Představení 100 Wounded Tears s nimi sestavili choreografové Slovák Jozef Fruček a Řekyně Linda Kapetanea. Po taneční a technické stránce to byl obrovský zážitek. Všichni tanečníci byly výborní, zejména na ně udělala velký dojem Helena Arenbergerová. Vlastní "obsah" představení mne už tolik nezaujal resp. mi nezarezonoval, ale je to možná věkem. Bylo v něm mnoho akcí: ("matfyzácké") nošení písku nejprve na hromadu A a pak na hromadu B, drcení cibule a mazání vzniklé kašičky po tváři tanečnice, rozmístění snad 50 umělohmotných ještěrů na jeviště v samém závěru předastavení. V těchto extempore byl ale vynikající slovenský herec Csondor Kassai. "Hrál" neurotického muže, dělal neuvěřitelné kousky s obličejem, zpíval,  ... . Rozhodně mohu toto představení každému, kdo má pohybové divadlo rád, vřele doporučit. 

    Když jsem si na toto představení kupoval lístek, zjistil jsem, že jeho choreografové vystupují za hodinu v Arše. A tak jsem na představení UNA šel. Autoři  představení označili jako fyzickou operu. Vskutku se zde setkáme s mluveným slovem, písněmi, živou i reprodukovanou hudbou a pochopitelně i s tancem. Inspirací k inscenaci byla postava teroristy Theodora Kaczynskeho ("Unabombera"), který se mstil moderní společnosti. Na představení je přečten jeho manifest. Jozef Fruček představoval svým tancem frustrovaného muže, který se bojí kontaktu s lidmi (je to "znázorněno" pronásledováním malé holčičky, která mimochodem vynikajícím způsobem tančí během celého představení). Linda Kapetanea netančí, ale pěkně zpívá a je nositelem textové části. Abych se ale přiznal, moc jsem její angličtině nerozuměl (jistě to bylo mojí "vinou"). Pro mne byla klíčová taneční složka představení, kterou zprostředkovali  s občasnou účastí Josefa Fručka další tři tanečníci (včetně oné malé holčičky). Taneční projev ukazoval "drsné zacházení s lidmi", které dobře vystihovalo možnou nenávist vyšinutého člověka ke společnosti.

    I toto představení se mi líbilo, bylo však jen "pro vybrané". Z těhle dvou večerů bych dal přednost souboru DOT 504.    

Štítky: , ,