Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

25. prosince 2011

UMĚNÍ vnímat UMĚNÍ - pěkný dárek k Vánocům



Michael Třeštík: UMĚNÍ vnímat UMĚNÍ 
nakladatelství Gasset, Praha, 2011

Koupil jsem si k Vánocům výbornou knihu Michaela Třeštíka a již jsem velkou část přečetl. Byl jsem na ni upozorněn rozhovorem, který s ním měli v rozhlase. Ten pořad se mi zas tak moc nelíbil, ale jsem moc rád, že jsem si knihu koupil.

Autor si vytyčil jako úkol napsat "něco jako knihu na noční stolek pro normální lidi". A aniž bych se tím prohlašoval za normálního, skutečně se mu to podařilo. V knize se snaží ze všech možných stran osvětlit to, co považuje za podstatné k tomu, aby čtenáři usnadnil vnímání výtvarného umění. Virtuózně kombinuje citace z literatury se zaujímáním vlastních (skutečně prožitých a promyšlených) názorů a použitím "praktických" příkladů. Jednotlivé partie je radost číst - i když to někdy musíte udělat několikrát. Zcela vyjímečný je při tom autorův přístup k věci. Za výchozí postuláty si položil m.j. tyto zásady:
"máme-li porozumět složitosti složitého, nemůžeme je redukovat na něco jednoduchého"
"mou ctižádostí nebylo seznamovat čtenáře s myšlenkami někoho, ale s myšlenkami o něčem".
Důležité je, že vše, co si v knize přečtete, skutečně něco znamená a autor si za to "ručí". Když se zavádí nějaký (nejednoznačný) termín, nikdy není použit jako "mlha" pro rozplyznutí tématu. V knize se seznámíte s mnoha pohledy, které by Vás nenapadly, autor Vám je ale nepředkládá jako jedině správné, ale naopak Vás nabádá, abyste se vztahu k umění spoléhali především na sebe.

Knihu moc doporučuji. Mám pocit, že není moc oborů lidské činnosti, které by měly takhle kvalitní "rukověť" pro neprofesionály.

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka