Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

5. listopadu 2011

Tři hodiny s (živým) Mozartem


W.A.Mozart: Figarova svatba
Stavovské divadlo, 31.října 2011


V poslední době chodím na operu čím dál, tím víc, ale stále se za toho "skutečného" operního diváka neodvažuji považovat a to, co o operních představeních ve svých glosách píši, mám potřebu stále relativizovat. Tenhle týden se to možná změnilo. Měl jsem zcela mimořádný a bezprostřední operní zážitek (chtělo by se napsat "orgasmus") na představení Figarovy svatby. Myšlenky mi ani na chvíli neutíkaly někam jinam, dokázal jsem se celou dobu soustředit na představení a hudbu, děj mi nepřipadal plytký. Občas se mi zdálo, že chápu, jak strašnou radost musel mít skladatel, když tuhle operu skládal. A já se k němu nevztahoval jako ke klasikovi, ale jako k současníkovi, který tvoří takovou krásu i pro mne. Tahle nálada mě neopustila ani po představení. Dokonce jsem se zabýval myšlenkou zda nekřivdím nynějším autorům "muzikálů", když na ně nechodím.Vždyť Mozartovy opery byly "muzikály té doby".

Na právě tohle představení jsem šel kvůli Facebooku. Někdo tam umístil zprávu, že hlavní role budou zpívat Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková, které mám oba moc rád. Zpívali oba překrásně, ale "zapadlo" to, protože zpívali (a hráli) perfektně úplně všichni. Musím jmenovat alespoň Vladimíra Chmela jako hraběte, Jitku Svobodovou jako hraběnku a Michaelu Kapustovou jako Cherubína.
Fantastické obsazení, ve kterém obecenstvo nemuselo (jak to někdy bývá) hledat hvězdy, úplně všichni zpívali "úplně normálně" a přirozeně s očividnou radostí, kterou se jim (nějakou magií) dařilo přenášet i do mysli a srdcí obecenstva. Na tomhle jistě měli velkou zásluhu i autoři inscenace a orchestr dirigovaný Tomášem Netopilem.

Vřelé díky všem, kdo se o tento krásný večer zasloužili.

P.S. Kdysi - asi to bylo ještě za minulého pana ředitele - visíval na Národním plakát, zde kterého se dalo přečíst kdo z hlavních herců hraje v daném měsíci v kterém představení. A to pro operu, balet i činohru. Dnes se občas snažil takovou informaci získat, ale nepodařilo se mi to. Ani pokladní netušili, zda je to někde zveřejněno.

Štítky: , ,

Komentáře: 1:

Anonymous Anonymní řekl...

Dobrý den,
děkujeme za hezká slova a těšíme se na Vaši další návštěvu. Potvrzené obsazení jednotlivých operních předstvení zveřejňujeme na www.narodni-divadlo.cz.
S pozdravem
Juraj Gerbery
opera Národního divadla

8. listopadu 2011 v 17:53  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka