Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

5. října 2009

Josef Saska - trvalá hodnota i aktualita

 
                                dvě výstavy Josefa Sasky
                                            Grafické práce v hlubotisku
                                                výstava v galerii Hollar
                                            Josef Saska - Ohlédnutí
                                                   výstava na Novoměstské radnici
                                        obě potrvají ještě asi dva týdny
    
    K tvorbě malíře a grafika Josefa Sasky mám velmi intimní a hluboký vztah. Díky němu jsem začal před více než deseti lety (nesystematicky) sbírat grafické listy. Ne však do šuplíku, ale snažím se všechny hned zarámovat a pověsit. Proto moje "sběratelská" aktivita v posledních dvou letech poněkud opadla, dokázal jsem totiž zaplnit skoro všechny zdi, které jsou k dispozici. V pracovně nyní visí 31 prací tohoto autora.
 
 
 Něco málo je jich doma, našli byste je i v bytech mých dětí. S jeho obrázky tak trávím již mnoho let denně hodně hodin a dosud se mi žádný z nich neomrzel, naopak mne stále nabíjejí nepojmenovatelnými pocity. Špatně a obtížně se o tom mluví, asi nejlépe to vystihl jeden z návštěvníků mé "minigalerie": "Ty obrázky něčím zvou do sebe".  
    Malíři bylo loni 60 let a u příležitosti uspořádal několik výstav ve Francii. Nyní jsou dvě k vidění v Praze. Na výstavě v Hollaru je průřez jeho grafickou tvorbou. Je tam i deset obrázků, které jsem již v minulosti koupil, přesto jsem neodolal a přikoupil čtyři další. Na Novoměstské radnici jsou kromě grafik i oleje (ty nemám tak "zmáknuté") a několik znamenitých kreseb z tohoto roku.
    Obě výstavy vřele doporučuji všem. I studentům, kteří na ně třeba nemají dobré vzpomínky, protože mezi nimi dělali u mne zkoušku. Pokud nebudete mít čas na obě výstavy, jděte spíše do Hollaru. A kdybyste nestihli ani jednu, stavte se někdy u mne.
 
P.S. Protože mé finanční zdroje jsou pochopitelně značně omezené, většinou si grafiku nejprve zamluvím a jdu se na ni podívat cca za týden nebo dva ještě jednou. A u jiných autorů se mi nezřídka stalo, že jsem listy, které mne na první pohled okouzlily, shledal na druhý pohled (skoro) bezobsažnými - už mi nic neříkaly. To se mi u obrázků Josefa Sasky nikdy nestalo. De facto i proto, že ty většinou koupím hned.

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka