Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

7. července 2010

La Putyka




La Putyka
Rostislav Novák
La Fabrika, 5.července


Představení vzniklo původně pro festival nového cirkusu na Letné. Mělo tam i po přenesení do prostor La Fabriky obrovský úspěch, získalo mnoho cen a stalo se fakticky živoucí legendou, na kterou nejdou vůbec sehnat lístky. Měl jsem štěstí, že představení bylo přeneseno do Prahy, když sešlo z vystoupení na kterémsi festivalu. A tak jsem – světe div se – dostal emailem nabídku zamluvit si lístek. Pochopitelně jsem neváhal.

Hnutí nového cirkusu vzniklo ve Francii a Rostislav Novák chtěl (jistě především sobě, proto je to tak dobré) dokázat, že lze udělat „ryze české“ představení tohoto směru. A tak se „hra“ odehrává v české hospodě. Ti z účinkujících, kteří právě nevystupují, předstírají, že spí zmoženi alkoholem resp. dále nasávají. Pásmo spojuje svými monology hospodský. Všichni vystupující jsou akrobaticky a tanečně nesmírně nadaní a je vidět, že svá čísla jak co do koncepce, tak co do provedení, vůbec ale vůbec neodflákli. Přímo naopak, je dost těžké si představit kvalitnější účinkující. Vidíme akrobacii na trampolíně, pozemní akrobacii, fantastický tanec dvojice s kabelou, .... . O vynikající hudební doprovod se starají členové skupiny Nightwork (Vojtěch Dyk, Jakub Prachař a spol.). Jedna z dívek, která krásně zpívala, mi stále někoho připomínala, ale měla takovou paruku, že jsem ji nemohl poznat, i když bych se vsadil o mnoho, že ty oči dobře znám. Teprve doma jsem z internetu zjistil, že to byla Anna Schmidtmajerová, kterou jsem obdivoval již v Disku. Jsem hrozně rád, že jsem ji zase viděl - a navíc v tak dobré společnosti. Slušelo to ale všem.

Někdy jsem poněkud ostražitý vůči (nejen) představením, která se „za života“ stala legendou. Tohle je ale něco jiného. Doušek živé vody (nebo chcete-li raději pivečka jako křen) servírovaný s obrovským vtipem, nasazením, opravdovostí, láskou a profesionalitou. Nelze než všem účinkujícím a „principálovi“ Rostislavu Novákovi ze srdce poděkovat za neopakovatelný zážitek … a za to „že jsou“ (nemusí to být vždy lehké).

Již delší čas mám velké mínění o celkové úrovni dění na našich divadlech. Zdá se mi dokonce, že je to ještě lepší než byla éra vznikající malých divadel na počátku šedesátých let, kterou jsem jako mladý zažil a užil si. Je podivuhodné, jak rozmanitá nynější divadelní scéna je a kolik máme mladých nadaných herců, režisérů, tanečníků, hudebníků, … (a to vlastně neznám divadla regionální). Vlastně jsem tenhle blog začal psát proto, abych své známé a studenty upozornil na skvosty, které je možno v současnosti vidět (a taky trochu ve strachu, aby to neskončilo jako ta šedesátá léta). Užívejme si našich divadelníků a snažme se být tam, kde působíme, tak dobří jako oni (i když to se mnoha z nás nepovede, je to moc dobrý cíl). A ... Nedejme se!

Kdyby někdo vybíral nejpodařenější představení naší doby, jistě by nemohl La putyku vynechat.

Viva La Fabrika!

Štítky: , ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka