Kultura a zážitky - Rudolf Kryl (rsk)

Blog převážně o divadle a sem tam i o něčem jiném co mne nějak zaujalo.

1. března 2008

Herci aneb odjezdy vlakov

rsk

Petr Zelenka / Michael Frayn : Herci

v divadle Ta Fantastika pod tímto názvem se Zuzanou Bydžovskou a Bohumilem Kleplem

původně pod názvem

Odchody vlakov - divadlo Astorka Bratislava s Annou Šiškovou a Vladimírem Hajdú

Hra je úplně fantastická, napsal ji a režíroval Petr Zelenka původně v bratislavském divadle Astorka. Já jsem je viděl při přibližně před dvěma roky při jejich pražském hostování ve Švandově divadle. Nyní se hra bude uvádět v divadle Ta Fantastika pod názvem Herci.

Petr Zelenka (Příběhy obyčejného šílenství a Teremin v Dejvickém divadle, film Rok ďábla) při psaní hry vyšel z jednoho nápadu anglického dramatika Michaela Frayna, jako režisér ho přivedl až na hranici dokonalosti a se souhlasem původního autora předkládá tímto způsobem jinou jeho hru. Základní inscenační nápad je velmi překvapivý, obtížně realizovatelný, ale hodně nosný. Inscenace tak získává "třetí dimensi" (nepočítejte je však, Vy byste jich třeba napočítali pět nebo čtyři). Zasloužil bych seřezat kdybych Vám prozrazoval víc. Hra by se Vám jistě i pak líbila, ale přišli byste o hodně.

Jak už jsem říkal, já viděl původní slovenskou inscenaci, ve které hrála nezapomenutelným způsobem Anna Šišková (je to herečka od boha - a Slováci na nás musejí být dost naštvaní, že se kvůli hraní v českých seriálech přestěhovala do Prahy). Výborně ji sekundoval Vladimír Hajdú.

Inscenace mne tak nadchla, že jsem několika lidem koupil lístky na další pražské uvádění a několik kolegů ukecal, aby si na něj lístky koupili sami. Jenže tohle provedení bylo asi týden předem bez rozumného vysvětlení a bez náhrady zrušeno. Ač byla inscenace v katalogu, už nikdy ji v Praze nedávali. Obávám se, že tuším proč.

Nyní bude hra uváděna v divadle Ta fantastika pod názvem Herci s obsazením uvedeným výše. Nepochybuji, že půjde o vynikající inscenaci. Zuzana Bydžovská je velmi výraznou hereckou osobností, kterou jsem ještě neviděl odvést jen polovičatou práci. Takže Vám to doporučuji - i když ... .

Já na to asi podruhé nepůjdu. Jednak si nechci rušit dost živé vzpomínky, jednak mám jistou averzi k divadlu Ta fantastika. Mám totiž pocit, že uvádění činoher (vedle černého divadla a muzikálů) je v tomto divadle motivováno hlavně (jen) snahou získat přístup ke grantovým prostředkům. Možná jim křivdím, ale obávám se, že ne.

Štítky: , , ,