Jarek Wolfgang Amos Nohavica Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart:
Potrestaný prostopášník aneb Don Giovanni
Potrestaný prostopášník aneb Don Giovanni
představení Národního divadla moravskoslezkého Ostrava
libreto přebásnil Jaromír Nohavica
Stavovské divadlo 22.února
libreto přebásnil Jaromír Nohavica
Stavovské divadlo 22.února
Tak jsem se opět vypravil na operu. V rámci festivalu Opera 2009, jehož cílem bylo představit tvorbu všech českých operních souborů pražskému publiku, uvedl ostravský operní soubor Mozartova Dona Giovanniho. Ostravské divadlo - a opera především - má výbornou úroveň a pověst. Snaží se o angažování mnoha zahraničních umělců i o nestandardní postupy. A má u diváků velký úspěch.
Přiznám se, že hlavní motivací bylo, že libreto přebásnil Jarek Nohavica. Těšil jsem se na titulky, jenže ty nebyly (asi si budu muset někde sehnat text). A to, že se zpívá česky, bylo poznat jen občas. Přesto jsem nebyl vůbec zklamán. Ale k tomu se dostanu až posléze.
Pokud vím, Jarek Nohavica přebásnil již jedno libreto Mozartovy opery - Cosi fan tute. Tehdy šlo o projekt vskutku Cimrmanovských ambicí. Divadlo si objednalo od Nohavici český text, ale pak v rámci zvýšení kvality inscenace svěřilo většinu rolí zahraničním zpěvákům. Prý Nohavica přebásní i Figarovu svatbu.
Jak jsem si vzpomněl, viděl jsem Dona Giovanniho (naživo v divadle) již třikrát. Poprvé ve Státní opeře. Viděl jsem ho v rámci předplatného na nedělní odpolední operní představení asi před deseti lety. Měl jsem předplacenou na nedělní odpolední operní představení lóži. Přivedla mě k tomu jednak vskutku náborová cena, jednak velká očekávání od opery mého oblíbeného hudebníka Emila Viklického Faidra, která tehdy vyhrála nějakou soutěž o nejlepší novou operu. Opera Faidra, přesněji řečeno její inscenace, mě pak velmi zklamala, ale předplatné lóže jsem udržoval dva nebo tři roky, pak už se mnou nikdo z rodiny nechtěl chodit.
Představení Don Giovanni ve Státní opeře bylo zajímavé tím, že v jednom představení uvedli dvě opery na stejné téma. Autorem první byl Giuzeppe Gazzaniga a její libreto bylo přímou inspirací pro Mozartova libretistu. Tato opera byla uvedena v Benátkách osm měsíců před světovou premiérou slavné Mozartovy opery, která byla uvedena v druhé části inscenace. Bylo tak názorně vidět, jak velký byl talent Mozartův a co vše do opery Donem Giovannim přinesl.
Několik měsíců po tom jsem viděl inscenaci Mozartovy opery ve Stavovském divadle. Z hlediska pěveckých výkonů byla o několik tříd lepší než představení ve Státní opeře. Z režijního hlediska šlo o pokus přenést děj "do současnosti". Donna Elvira jezdila po rampě s kufrem na kolečkách a na jeviště přijela i škodovka. Bylo to trochu násilné. Mě to příliš nevadilo, ale mnoha lidem ano.
Ale zpátky k ostravské inscenaci. Také byla posunuta v čase, tentokrát někam do třicátých let dvacátého století. Vyznění díla to však rozhodně neublížilo, rozhodně méně než v pražské inscenaci. Scéna byla nápaditá, ale sloužila inscenaci a neupozorňovala na sebe samoúčelně. Pěvecké výkony byly (pokud to jsem schopen posoudit) také výborné. Prostě názorný příklad toho, že v Čechách (ano, na Moravě a ve Slezku) umíme dělat výbornou operu i v oblastních divadlech. Prostě příjemně strávený večer.
Štítky: opera